Onderwerp: KLASSIEKE MUZIEK, FESTIVAL
26 Juli 2006
Premiere Hansel and Gretel op Opera! Festival
Door Mieke Kreunen
Voor de vierde keer organiseert het Beauforthuis dit jaar het Opera! Festival. Wij waren er bij op 24 juli, de dag waarop de opera H ¤nsel and Gretel door de Young London Opera onder leiding van Stefan Hofkes in première ging. Toen wij om een uur of vijf arriveerden konden we nog net een uurtje meepakken van het terrasconcert van het trio met Stefan Lievestro, Bas van Lier en Erik Kooger. Stefan stond een week geleden nog met zijn sextet op het North Sea Jazz Festival. Bas en Erik begeleiden o.a. regelmatig Hans Dulfer en Erik speelt in Elektron van Michiel Borstlap. Het ontging het geringe aanwezigen op dit vroege uur wellicht dat hier niet zomaar het eerste het beste lokale trio stond te spelen maar een drietal toppers uit de Nederlandse jazz. Heerlijk weertje, zonnetje, goede muziek, lekker drankje en tapas, wat wil een mens nog meer? Eigenlijk niks behalve dan de sla die wel op het tapasmenu stond aangekondigd en waarover ons “ toen we er naar vroegen “ de verklaring werd gegeven dat die er niet bij zat vandaag.
Om 19.15 uur verzamelden de operaliefhebbers zich in de tuin van het Beauforthuis voor de opening van het festival door Joke Leenders, wethouder kunst en cultuur van de Gemeente Zeist. Daarna verzorgde Stefan Hofkes, artistiek leider van het Opera! Festival, onder de boom een inleiding over opera in het algemeen, deze opera in het bijzonder en Engelbert Humperdinck (nee niet die met dat geverfde haar), de componist. Stefan is een humoristisch verteller en weet zijn verhaal interessant en boeiend te vertellen. Vanwege de hitte stonden er een aantal teilen klaar gevuld met flesjes water die zwommen tussen het ijsklontjes en alle bezoekers konden gratis zo’n flesje nemen. Wat een service!
De zaal van het Beauforthuis was letterlijk volgestouwd met stoelen om alle toeschouwers een zitplaats te kunnen bieden want de voorstelling was helemaal uitverkocht! Het verhaal van Hans en Grietje is iedereen natuurlijk wel bekend vanuit de kindertijd maar in operavorm is het beslist de moeite waard om nog eens te gaan zien. Het libretto voor deze opera werd overigens geschreven door Humperdincks zuster Adelheid Wette en zij is dan ook verantwoordelijk voor het geweldige ‘nibble, nibble, mousekin, who's nibbling at my housekin?’ Prachtige muziek en dito zang maken het verhaal tot een genot voor het oor. Het oog komt iets minder aan bod want aan decor is alleen het hoogstnoodzakelijke gedaan. Hofkes is namelijk van mening dat juist het verhaal centraal moet staan en brengt het stuk terug tot de naakte essentie. Die soberheid wordt wat mij betreft iets te ver doorgevoerd in scene 2 van de eerste acte als de kinderen in het bos verdwalen en het toneel volkomen kaal en leeg is. De derde acte maakt het ‘decorsgewijs’ weer helemaal goed met schitterende bomen en een prachtig huisje waarvan het dak volgeplakt zit met eigentijdse snoepwikkels. De muzikale begeleiding en de zang zang zijn eigenlijk zonder uitzondering van een hoog niveau en op dat punt is het alleen maar genieten geblazen bij H ¤nsel en Gretel. Dat geldt minder voor het spel waarin met name mezzosopraan Louise Ratcliffe geen overtuigende Hans weet neer te zetten. Niet alleen maakt ze van Hans een angstig jongetje dat voortdurende met afhangende schoudertjes het hoofd daar nog een keer tussen probeert te laten hangen, maar nergens doet ze ons vergeten dat ze een vrouw is. Dat is wel een serieus puntje voor de overigens uitstekende regie van Julia Beynon. Positieve uitschieters op het gebied van acteerprestatie waren in mijn ogen Helen Withers als Grietje, de zeven maanden zwangere Amy Catt als de heks en Rodney Gibson als de vader. Ronduit vertederend waren de drie kinderen die aan het eind uit het huisje te voorschijn kwamen en door Grietje weer tot leven werden gewekt en die in hun witte jurkjes alle harten ogenblikkelijk stalen. Ter gelegenheid van de première waren er bovendien nog cocktails op het terras voor alle bezoekers. Al met al voorstelling die zeer de moeite waard is omdat er heel wat kwaliteit te beleven valt zowel voor de liefhebbers van opera als voor diegenen die zoiets nog nooit hebben gezien. Deze opera is met een duur van een kleine twee uur ook een mooie gelegenheid om eens met het fenomeen kennis te maken. Dat kan deze hele week nog. Er is ook een speciale kinderopera waaraan maar liefst 21 kinderen de hoofdrol spelen bijgestaan door leden van de Young London Opera. Op de site van het festival vind je het volledige programma met alle optredens en festiviteiten. Opera! Festival - website Zang Helen Withers “ Grietje Louise Ratcliffe “ Hans Amy Catt - de heks Rodney Gibson “ vader Joanna Gamble / Sarah Meadows “ moeder Lee Mason “ het zandmannetje Muziek David Lewis - viool You-Chiung Lin - piano Nick Shipman - klarinet Joseph Spooner “ cello
Wat leuk dat er hier nu ook voor dat genre aandacht is.
Brigitte (E-mail ) (URL) - 27-07-’06 09:20