Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: FESTIVAL, STRAATTHEATER

24 Juli 2006

Een bende zotten als publiekstrekker op het Gents straattheaterfestival

Mannen met de Slakken Armando en de Dame met de Baard Bataclan
Door Marieke Rodenburg met foto's van Henry Krul (klik voor groter)

Afgelopen week was de officiële opening van het Internationale Straattheaterfestival in Gent. Tijdens het feestgedruis in het centrum van de Gentse feesten worden de wijken daaromheen vooral bezocht door internationale en lokale straattheatergroepen,
Want naast de grote namen is het vooral de bedoeling nieuwe producties en samenwerkingsverbanden voort te brengen. Een grote publiekstrekker is Bataclan, mede dankzij het tropische weer. Het is het nieuwste project van de groep cirQ, die al een aantal jaar naam maakt met originele creaties. Het rariteitenkabinet Bataclan zorgt voor een onverwachte maar zeer aangename verkoeling. Ooit begon het met een uit de hand gelopen trouwpartij, die zij opluisterden met theater en muziek. Die energie is gebleven en te voelen op het door zon overgoten veld waar de caravans en strandstoeltjes staan.
Bataclan is een rariteitenkabinet van mensen, een rondtrekkend dorp met haar hoogst curieuze inwoners die een geschiedenis hebben van honderden jaren. Althans, volgens de mythe is Bataclan al ontstaan in 1903, als rondreizend gezelschap in de Balkan. De gespleten Siamese tweeling Armando en Benito, de één zonder benen en de ander zonder armen, zouden de laatste afstammelingen zijn.
Wie rond loopt op het veldje met de caravans wordt in een mysterieuze wereld geworpen en mag zichzelf niet al te serieus meer nemen, want dat doen de artiesten ook niet. Zichzelf, maar ook hun bezoekers niet. Het geeft een historisch sfeertje, de carnivale van de jaren twintig, waar een vuurspuwer en een zwaarlijvige dame topvermaak was. Dat geldt kennelijk in 2006 nog steeds, dat blijkt deze dagen.

De sterke man Freakshow Armando & Benito Die Knedende Damen

“Wij zijn een bende zotten, en vermaken onszelf, en de mensen natuurlijk. Niemand meent dat hier”, zegt Inge Kerf, mede-oprichtster van Bataclan. “We tasten de grenzen af en zijn ver van alle conventies, zonder echt ergens tegen in te willen gaan.” En ook over dat labeltje is ze voorzichtig, want iedereen is welkom die dezelfde sfeer proeft als zij. “Het is de energie die ontstaat en bezoekers zijn ofwel heel enthousiast of haken meteen af. En daar zijn we juist blij mee.”

“We hebben ook een VIP-plaats, waar de bezoekers knakworstjes en nepchampagne krijgen. En ze worden complete te kak gezet”, zegt Inge met een brede glimlach. Achtergrond van de mensen doet er namelijk helemaal niet toe op Bataclan. “Je komt hier binnen omdat je iets kan, niet vanwege je papiertje of iets anders. Als iemand op een spijkerbed kan liggen met een glas duvel tussen zijn tanden, dan is hij zeer welkom.”
Haar eigen achtergrond is ook niet belangrijk. Wel mompelt ze nog dat ze zelf het theaterwereldje veel te serieus vond. “Dit is gewoon mijn ding.” Op dat moment komt een complete identieke tweeling binnen. Enthousiast roept Inge: “Geweldig, moet je dat zien! Die kunnen hier ook wel staan.”

Het ‘trashtheater’, zoals het genoemd wordt, laat de mensen niet naar het theater komen maar gaat zelf naar de mensen toe. Met dit tropische weer zit het terras in het midden van het terrein vol met mensen die het feestgedruis in het centrum zijn ontvlucht en zich laten verrassen door het steeds veranderende aanbod van theater.

Die Knedende Damen Freakshow Armando & Benito Freakshow Armando & Benito

Het open klimaat wordt diezelfde avond bewezen als het gezelschap zit na te praten. Een man met een klarinet klopt aan bij de ingang van het terrein en demonstreert hoe hij van zijn klarinet een sirene maakt en hard wegrent. Iedereen is enthousiast en besloten is dat het een nieuwe act zal zijn voor morgen.
Xavier Cloet, ook één van de initiatoren, vertelt een gelijkwaardige voorgeschiedenis van een andere artiest. “Ik liep op een rommelmarkt, waar een man op alles wat hij verkocht kon spelen. Ik heb hem gevraagd of hij dat niet bij ons wilde komen doen. Helemaal vergeten daarna, totdat hij gisteren bij ons aan de poort stond.” Een bekend gezelschap op het veldje is trouwens de Nederlandse groep ‘De Stijle, Want’ met hun Lunapark. Jarenlang stonden ze op De Parade, Oerol en waar eigenlijk niet en ze voelen zich enorm goed hier in dit gezelschap.

Je kunt niet anders dan je overgeven aan dit wereldje als je er bent ingestapt. De Siamese tweeling Armando en Benito bijvoorbeeld geven een show opgebouwd uit wrange humor. Als de vrouw met de baard de man zonder armen helpt een Hitlergroet te brengen, weet je niet of je moet lachten of weglopen. Armando, in de rolstoel lacht ze keihard uit: “Ja, ik hoop niet dat ik na deze tien dagen met dit slechte karakter blijf rondlopen. “

Mannen met de Slakken De sterke man De Stijle, Want

Wat Bataclan eigenlijk wil? “Lol maken”, zegt Inge, “Iemand in de wang knijpen en zeggen ‘joehoe’.” “En heel veel rondtrekken met dit gezelschap”, roept Xavier, iets dat een ideale vondst lijkt voor de overvolle festivals. Van 9 t/m 13 augustus is Bataclan te zien in Hasselt bij Theater op de markt.

cirQ - website
ISTF Gent - website


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.