Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUSICAL

24 Juli 2006

De cast van The Wiz loopt zich warm voor een spetterende première

Mathilde Santing en Marjolijn Touw in het midden complete cast Nurlaila Karim en Jerrel Houtsnee
Tekst en foto's van Mieke Kreunen (klik voor groter)

In Amerika groeit ieder kind op met het boek van The Wizard of Oz. In Nederland is het verhaal vooral bekend van de tekenfilm en de filmversie met Diana Ross en Michael Jackson. Dat gaat binnenkort veranderen want de musical The Wiz gaat op 9 september a.s. in première in het Utrechtse Beatrixtheater. Cultuurpodium woonde onlangs een ontbijt bij op een speciale repetitiedag van cast en creatives van The Wiz en sprak met twee van de hoofdrolspelers: Mathilde Santing en Marjolijn Touw. Allereerst iets over de Nederlandse versie van The Wiz die geïnspireerd is op de film met Ross en Jackson in de hoofdrollen en waarin de 'Motown' sound een belangrijke plek in neemt. Deze musical is helemaal opnieuw gecreëerd, het design opnieuw gemaakt en het verhaal is aangepast aan de moderne tijd compleet met hedendaagse gadgets zoals Segways. The Wiz is het verhaal van het meisje Dorothy dat de weg kwijt raakt en terecht komt in het land van Oz. Alleen de machtige tovenaar van Oz kan haar helpen de weg naar huis te vinden dus ze zoekt diens hulp. Onderweg ontmoet ze een vogelverschrikker zonder verstand, een blikken man zonder hart en een leeuw zonder moed. De vier trekken samen verder en zoeken naar huis, hart, verstand, moed en vooral zichzelf.

Yellow bricks for the road Dorothy & haar reisgenoten Jamai Loman

Het verhaal van The Wiz is naar het Nederlands vertaald door Martine Bijl en dat staat garant voor grote kwaliteit en veel verfijnde humor. Glenn Casale verzorgt de regie, Anthony van Laast de choreografie en Jeroen Sleyfer heeft de muzikale leiding. De cast van The Wiz bestaat uit: Nurlaila Karim in de hoofdrol van Dorothy en Danny de Munk met de titelrol van The Wiz. De overige hoofdrollen worden vertolkt door Danny Yanga als de Vogelverschrikker en Jerrel Houtsnee als de Blikkeman. Mathilde Santing speelt de rol van Glinda, Jeroen Phaff is te zien als Laffe Leeuw, Marjolijn Touw speelt Sadista en Sophia Wezer vertolkt de rol van Acadabra.

Ik sprak na het ontbijt eerst met Marjolijn Touw en daarna met Mathilde Santing over The Wiz en hun rol daarin en stelde ze onderstaande vragen.

Wat trekt je aan in jouw rol in The Wiz?
Marjolijn: Het leuke aan Sadista is dat ze gewoon 'evil' is en bovendien nog een rotdag heeft ook. Ik mag lekker met zevenmijlslaarzen door de positiviteit van het verhaal en dat is wel erg leuk om te doen. Sadiste is de minder mooie kant die iedereen in zich heeft en ook vast wel in de eigen moeder zal herkennen. Sadista, Glinda en Acadabra zijn namelijk allemaal facetten van Dorothy's overleden moeder die zij tegenkomt op haar reis.
Mathilde: Mijn rol is die van de goede fee, de witte heks Glinda die waarschijnlijk door schade en schande wijs is geworden. Ik kan die rol wel in mijzelf vinden. Ik heb ook heel lang gezocht en hard gewerkt met wisselend resultaat maar ben nu heel erg blij dat ik op dit punt ben beland. Dat is het punt dat ik - ook op mijn leeftijd - nog volop meedoe, dat ik mag zingen en door kan gaan met wat ik allemaal kan. Glinda is een vrouw met lef en guts die al een paar rondjes om de zon heeft gedraaid en dat spreekt me aan aan haar. Ze is wijs maar ook vooral ook wijs geworden.

Wie zou jij graag in de zaal willen zien?
Marjolijn: Van jong tot oud eigenlijk maar met name voor de jonge generatie is dit geweldig. Juist deze versie omdat die zo van deze tijd is. Jongeren hebben die positiviteit ook nodig, het loslaten van de druk van het opgroeien in deze tijd en het krijgen van een geloof in jezelf. Ook in het werkproces doen we dat door de manier waarop we gezamenlijk werken: dat geeft enorm veel energie en dat straalt deze productie ook uit.
Mathilde: Het is ontzettend leuk voor kinderen en jonge mensen en Oz is een heel leuk land trouwens . Maar het is ook zo geschreven dat het uitstekend geschikt is voor volwassenen, met veel Nederlandse grappen en diepere betekenissen in de fantastische tekst van Martine Bijl. The Wiz is een soort ultiem schoolreisje dat drijft op een paar belangrijke ingrediënten die iedereen aanspreken namelijk muziek - die fantastische Motownsound - en humor in een ontroerend verhaal.

De musical in het algemeen heeft niet bij iedereen zo'n goed imago. Vind je dat terecht?
Marjolijn: Ongelooflijk! Ik vind musical de ultieme theatervorm voor iedereen. Al die disciplines bij elkaar is juist zo fantastisch. Het zou voor iedereen - ook voor die critici - goed zijn eens per jaar te ervaren dat je nog nooit zoiets moois hebt gezien en dat je helemaal wordt meegesleept in een prachtige wereld. De kwaliteit die wij met elkaar op de planken kunnen zetten kan absoluut concurreren met welke andere voorstelling of kunstvorm dan ook en staat garant voor een fantastische avond.
Mathilde: Dat is hier in Nederland misschien zo maar in Amerika is dat helemaal niet het geval. Daar heeft de musical veel meer aanzien dan hier. Soms is het misschien wel een beetje waar dat musical gemakkelijk vermaak biedt maar dat gaat zeker niet op voor The Wiz waar bijvoorbeeld Martine Bijl en Glenn Gasale aan meewerken. Dat zijn kunstenaars! Ik ben zelf dol op musical omdat het juist alles is: een ècht orkest, een echte dirigent, een choreograaf en de natuurlijk de magie van het theater. Het is wel heel anders dan met mijne eigen band omdat er bij zo'n productie als dit veel meer creatives zijn, allemaal kunstenaars die het samen moeten doen. Dat is spannend en inspirerend.

Wat vind je van het fenomeen 'open eind producties'? Dat is een soort vaste baan toch?
Marjolijn: Ik heb het eerder gedaan bij Chicago. Toen vond ik het tweede seizoen veel zwaarder dan ik dacht. Ik begin er nu wel anders aan dan toen. Ik vind het nu eigenlijk voornamelijk leuk dat het zo lang door kan lopen. We frissen tussendoor ook wel op hoor en het zal best ook soms wel eens wat zwaarder zijn maar dat heb je natuurlijk met iedere baan. Het is ook gewoon hard werken, al prijs ik me gelukkig met juist deze baan!
Mathilde: Ik zou aanvankelijk twee keer in de week meedoen maar uiteindelijk is afgesproken dat ik zoveel mogelijk ga doen. Ik merkte dat ik dat zelf ook graag wilde, er helemaal bij betrokken zijn. Wel is afgesproken dat ik op een gegeven moment ook mijn eigen dingen kan gaan doen met mijn band en het promoten van mijn nieuwe CD. Ik doe gewoon allebei. Het is echt dat ik hier zo enthousiast over was dat ik er helemaal bij wilde zijn en ik krijg de ruimte om andere dingen te doen dus ik ben heel gelukkig.

Ik ben in ieder geval helemaal enthousiast geworden over deze musical waarover Mathilde na ons gesprek riep: "Dit gaat het helemaal worden!". Ik geloof haar helemaal. Noteer maar vast in je agenda: vanaf 9 september in het Beatrixtheater in Utrecht.

The Wiz - website


=================

Een of meer reacties staan in de wachtrij om goedgekeurd te worden.


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.