Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, POP-ROCK

22 Juli 2006

King Crimson gitarist avontureert in De Boerderij

Adrian Belew Belew met de Slicks Adrian Belew
Door Serge Julien met foto's van Jasper de Boer (klik voor vergroting)

Hij wordt ontdekt door Frank Zappa, David Bowie vraagt hem voor twee tours en plaatwerk, hetzelfde geldt voor de Talking Heads en vervolgens komt Robert Fripp met de vraag of hij plaats wil nemen in de progrock formatie King Crimson. Tel daarbij nog eens willekeurig een aantal werkgevers op als Laurie Anderson, Paul Simon, Jean Michel Jarre en Joe Cocker en je creëert op een gegeven moment een CV waar je als muzikant alleen maar van kunt likkebaarden. Naast deze imposante lijst start de inmiddels 56-jarige Adrian Belew in 1982 een solocarrière die al een slordige 20 platen heeft opgeleverd en houdt hij er tevens een ander groepsproject op na dat zich The Bears noemt. Zijn laatste solo wapenfeit is Side Three dat in april van dit jaar is verschenen. Woensdagavond staat Adrian Belew in de Zoetermeerse Boerderij wat zo langzamerhand de stamplaats lijkt te zijn geworden voor progrock artiesten van het heden en uit het verleden. Een paar honderd man is komen opdagen voor de sympathieke Belew. Hij wordt begeleid door de 20 jarige bassiste Julie Slick en haar 1 jaar jongere drummende broer Eric Slick. Deze jonge musici hebben gestudeerd aan “Paul Green’s School Of Rock” in Philadelphia waar Belew dit jaar een kijkje neemt en meespeelt en zodoende in contact komt met broer en zus Slick. Vooral de in een rok gestoken en van rode balletschoentjes voorziene Julie is niet alleen leuk om naar te kijken maar met haar rode Fender bass staat ze retestrak met haar broer de gitarist te ondersteunen. Deze enthousiaste musici houden een dagboek bij op Internet (klik hier) van hun belevenissen met Adrian. Belew is voorzien van een oranje futuristische Parkergitaar en heeft daarbij op de vloer een aardige batterij aan effectpedalen. Daar maakt hij veelvuldig gebruik van. Zo laat hij zijn gitaar zingen, grommen en brommen en zijn rechterhand is bijna onlosmakelijk verbonden met de tremoloarm van de gitaar waarmee hij de typerende jank en zeurgeluiden produceert die je zo vaak terug hoort in zijn spel. De linkerhand beweegt zich soepeltjes en soms ogenschijnlijk eenvoudig over de hals van de gitaar maar niets is minder waar als je de melodiestructuren hoort en ontdekt dat het razendknap in elkaar zit. De effectapparatuur maakt het Belew ook mogelijk om een melodiepatroon neer te zetten en te laten herhalen om er vervolgens overheen te spelen. Dat levert uiterst avontuurlijke muziek op wat vaak stevig en soms freaky klinkt en op spaarzame momenten schoon en ingetogen klinkt.

Eric Slick Julie Slick
Belew maakt vanaf ‘81 met King Crimson drie achtereenvolgende hoog gewaardeerde Crimson platen te weten Discipline, Beat en Three Of A Perfect Pair. Van de eerst genoemde plaat horen we een geweldige uitvoering van Frame by Frame en van de laatste schijf wordt de gelijknamige titelsong gespeeld. Als Belew in ’95 na een break van 10 jaar terugkeert bij Crimson brengen ze de plaat Thrak uit waarvan in de Boerderij het rockende Dinosaur wordt uitgevoerd. Van zijn solowerk worden nummers als Writing On The Wall, Young Lions en The Lone Rhinoceros ten gehore gebracht terwijl de nieuwe solo schijf Side Three is vertegenwoordigd met Drive en Beat Box Car.

Belew heeft het duidelijk naar zijn zin getuige het plezier dat vaak is af te lezen van zijn gezicht. Terecht met zijn geweldige gitaarspel, het fantastische Slick duo en het enthousiaste publiek dat een hoop herkenning hoort deze avond. Belew is een van die gitaristen die eigenlijk heel erg groot is maar nooit die erkenning heeft gekregen als een aantal van zijn collega gitaristen als bijvoorbeeld David Gilmour. Deze recensent was voor dit optreden vooral bekend met Belews prominente rol op de Bowie live dubbelaar Stage maar is na het aanschouwen van dit optreden overtuigd dat er veel meer moois valt te genieten en gaat daarom zijn CD collectie snel aanvullen met wat werk uit Belews rijke verleden. Discipline en The Lone Rhinoceros zouden wel eens aardig kunnen zijn om mee te beginnen.


=================

gravatar for Brigitte

Volgens mij heb ik van hem ooit een LP gehad. Leuk om weer eens wat over hem te lezen.

Brigitte (E-mail ) (URL) - 22-07-’06 21:18


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.