Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, POP-ROCK

21 Juli 2006

Bo Diddley en Debbie Hastings Band in Melkweg


Door Paul Willemsen met foto's van Shane van Lunteren (klik voor groter)
Gezien op 19 juli 2006.


Bo Diddley is een levende legende. Hij was een van de oorspronkelijke rock & rollsterren, naast Chuck Berry, Elvis Presley, Little Richard, Jerry Lee Lewis, Fats Domino... Van al deze grootheden had hij de rauwste, meest Afrikaanse sound. Zijn snerpende, wild pulserende gitaar en ‘Bo Diddley-beat’ (een clave op toms, plus maracas) vormden een onweerstaanbaar gevaarlijke mix.

Zijn eerste hit (kwam uit in ’55) werd zijn lijflied. Tot die tijd heette hij nog Ellas mcDaniel. Toen Ellas op auditie kwam bij Chess Records, had hij een zeer aanstekelijk liedje. Leonard Chess hoorde het potentieel, maar wist ook dat de tekst veel te schunnig was. In Bo’s woorden: “He said ‘man, we can’t release that! We’re never gonna get away with that! You just get back here in a week and write some other words. Then we’ve got ourselves a hit!’”
Toen hij een week later terugkwam was ‘Bo Diddley’ geboren. Dat lijflied kan natuurlijk op geen optreden ontbreken. In de Melkweg werd het zelfs drie keer ten gehore gebracht, maar de derde keer zachtjes en met de originele tekst, die toentertijd niet door de beugel kon. “... but nowadays you can say any damn thing! So I’ma do it for y’all”.

Dit soort momenten vond ik het leukst van het concert, als opa Bo (bijna tachtig, jampot-glazen bril, slecht ter been) achterover leunde in zijn stoel en grinnikend een ondeugend verhaaltje vertelde. Of zijn ‘old folks rap’ ten gehore bracht. (“...see, people think we old folks can’t rap...”) Van mij zou het hele concert zo laidback mogen zijn. Iedereen op stoeltjes, niet te hard. Want hoewel de band (the Debbie Hastings band) verdienstelijk speelt en Bo nog vrij goed bij stem is, komt de muziek natuurlijk geen moment ook maar in de buurt van zijn magische platen van de jaren vijftig tot begin zeventig. Bovendien leek Bo zich, vooral in het begin, niet echt bewust van het feit dat er een band achter hem stond te spelen. Hij was vooral druk met zijn beroemde rechthoekige gitaar, die hij niet echt gestemd kreeg en die hij herhaaldelijk argwanend bekeek. De douane had er iets raars mee gedaan... Tussen en zelfs tijdens de nummers nam hij zeer rustig de tijd om te stemmen, zijn autowah pedaaltje in en uit te prikken, een reserveversterker te laten aanslepen... (dit alles overigens zonder enig hoorbaar verschil).

Ik zet dus maar weer een oude chess plaat op (luister overigens ook eens naar de vorig jaar uitgebrachte funk-compilatie Tales from the Funk Dimension 1970-73: Drive by Bo) en ben blij dat ik een oude held nog van dichtbij heb kunnen meemaken. Ik opteer voor een Bo Diddley unplugged optreden in het Vondelpark. Met gebraden kip en witte wijn en singalongs en schuine moppen.


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.