Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: FESTIVAL, LOCATIETHEATER

17 Juli 2006

OVER HET IJ: Zeeuwse Nachten 2 van het Volksoperahuis


Door Marieke van Soest met foto's van Hilde Grabijn. Gezien op 13 juli 2006.
Klik foto's voor vergroting.


Zeeuwse nachten 2 is de werkvoorstelling, waarmee Het Volksoperahuis aanwezig is op het Over het IJ-festival. Zeeuwse nachten 1 is de komende maanden nog te zien in de theaters. In januari 2007 start Zeeuwse nachten 2, dat op dit moment dus nog volop in ontwikkeling is. Een grote groep bezoekers is aanwezig. Ze wekken de indruk bekend te zijn met het werk van Het Volksoperahuis: gelach, reacties van herkenning. Bij mezelf merk ik enige moeite de draad op te pakken. Mogelijk komt dit door de omschakeling: veel voorstellingen die ik heb gezien, deden een appèl op het beleven. Zeeuwse nachten is meer verbaal. Hans Brinker is de held in Zeeuwse nachten 1. Bij aanvang van Zeeuwse nachten 2, wordt Hans met fanfare naar de hemel gebracht. Zeeuws meisje begeleidt hem en ontmoet van Speijk: een echte held. We krijgen een terugblik op het leven in zijn tijd. Het leven aan boord, hoe er toen gestraft werd en natuurlijk de slag waar van Speijk zijn leven verloor: ‘dan liever de lucht in!’. Hoe anders is de situatie nu in Nederland: moet van Speijk terugkeren om hier orde op zaken te stellen?



We krijgen een blik op Nederland, ten tijde van koningin Amalia en haar echtgenoot. Het koninklijk paar vertoont een treffende gelijkenis met Bernard en Juliana, de rollen zijn prachtig neergezet. Nederland is volledig geprivatiseerd, eigenlijk is er geen land meer over. Tijd voor van Speijk om orde op zake te stellen. Maar gaat hij het redden in deze geheel andere tijd? Live-verslaggeving is aanwezig, iedereen kan getuige zijn van wat er gaat gebeuren. Van alle kanten komen steunbetuigingen, medestanders&hellip

Hierna worden de overgangen wat vager. Ik zie mooie rollen, goed uitgewerkte scènes, woordspelingen, maar volg niet altijd de verbindingen. Hierdoor pakt het niet echt meer.
Muzikaal zit het goed in elkaar, de zang is goed. Van Speijk en zijn ketelbinkie annex Zeeuws meisje, Amalia en Lothar; het zijn goed uitgewerkte rollen. De Glenn Mills-bemanning wordt leuk neergezet, evenals de live-verslaggever.
Van Speijk is heden ten dage niet de enige persoon, die zich opblaast voor idealen en vaderland. Hier ligt een link naar de actualiteit, maar deze kan verder uitgewerkt. En hoe verhoudt zich deze hedendaagse actualiteit tot de tijd in de toekomst (ca. 2070?) waarin van Speijk terugkeert? Wat mij betreft zijn dit punten, die nog verder uitgewerkt kunnen worden.

Het overgrote deel van het publiek leek mijn vragen niet te delen: zij waren woest enthousiast. Een deel van het publiek stond bij het slotapplaus zelfs op de stoelen. Door deze voorstelling ben ik in ieder geval nieuwsgierig geworden naar Zeeuwse nachten 1. Daarnaast ben ik erg benieuwd waartoe dit werkproces van Zeeuwse nachten 2 uiteindelijk zal leiden.

tekst, spel en zang - Rogier Schippers
spel en zang - Kees Scholten
liederen, accordeon en vibrafoon - Jef Hofmeister
spel en percussie - Dennis Stroucken

Volksoperahuis - website
Over het IJ Festival - website


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.