Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: LOCATIETHEATER, OEROL, FESTIVAL

22 Juni 2006

OEROL: Drive van Odd Enjinears

Door Mieke Kreunen

Odd Enjinears is een groep theatermakers die zich gespecialiseerd hebben in gebruikmaking van vergeten techniek en machineriëen. De installaties die ze bouwen spelen net zo'n belangrijke rol als de mensen in de voorstelling. Ze noemen het zelf 'elementaire beeldenpoëzie met een rauw randje' en ik kan wel een beetje begrijpen wat daarmee bedoeld wordt nu ik hun voorstelling heb gezien.

Als we het Geitenpark in Midsland betreden vallen meteen de enorme ingewikkelde installaties op die op het podium staan opgesteld met erachter een enorm projectiescherm. De installaties blijken huisjes te zijn, of liever gezegd industrietjes, van een stadje. Het zijn nijvere types, de bewoners. Eentje houdt zich bezig met het witwassen van de strepen op de weg die hij zorgvuldig weer teruglegt nadat hij vanaf zijn ligautootje exact heeft bepaald waar. Nummer twee heeft een wonderlijk soort wasserij waar strijkijzers, stoom, water en schalen een belangrijke rol spelen en een derde drijft een papierstansfabriekje waarbij het nauw luistert of het allemaal precies goed is want dat wordt met een loep gecontroleerd. Alle afval van papier gaat in de shredder en ligt op een grote hoop onder het huisje. Grappig is dat alle fabriekjes niet alleen bewegen aan alle kanten maar ook geluid maken in hun productieproces. Bovendien verplaatsen alle bewoners zich in een elektrisch aangedreven karretje waarin ze driftig rondrijden en die kennelijk ook het middel zijn om contact te maken met elkaar.

Een vreemdeling in een lange jas met een hoed komt na een lange reis - gesymboliseerd door een loopband - in het dorpje terecht. Zij heeft een sneeuwbol bij zich, veilig opgeborgen in een tasje aan haar been. Ze probeert contact te maken met de mensen maar die houden dat af. Sterker nog, ze jagen haar op en benaderen haar op dreigende wijze in hun snelle wagentjes. Wel bieden ze haar een huisje aan maar dat zit vol met boobytraps. De vreemdeling probeert in te blenden in het ritme van de anderen, eerst aarzelend en daarna zekerder van zichzelf maar de anderen geven geen gehoor. Sterker nog, als de vreemdeling de huisjes van de anderen nadert dan klinkt een waarschuwend zoemgeluid: pas op! Steeds eerder klinken die geluiden, totdat ze helemaal vast zit en geen kant meer op kan. Wat zal de vreemdeling doen? Toegeven of niet? Deze vreemdeling niet. Die blijkt te beschikken over een eigen karretje waarop de loopband is gemaakt. Ze is de bewoners te slim af met haar karretje. Als ze opnieuw het huisje waar ze eerder in de val liep betreedt dan is ze de bewoners met hun listigheden voor. Als bewijs van haar vriendschap biedt ze hen de sneeuwbol aan. Ze krijgt een stapel rafels uit de shredder terug. Dat is het begin van een eigen fabriekje: voor een sneeuw. Ze begint te knippen in een regelmatige cadans terwijl de andere bewoners met open mond toekijken hoe het ondertussen overal begint te sneeuwen.

De installaties en machines van Drive zijn houtje-touwtje gemaakt en dat is aandoenlijk. Waar hightech vaak vervreemdend werkt werkt lowtech vertederend. Er is overduidelijk met liefde gewerkt aan het decor dat eigenlijk een aparte speler is op het toneel zoals ik eerder al zei. Het verhaal is recht toe recht aan en daarmee ook voorspelbaar. Het is de techniek die voor de verrassingen zorgt in deze voorstelling, niet de emoties of diepgang van het verhaal. Desalnietemin hebben wij en vele anderen er met plezier de voetbalwedstrijd van het Nederlands elftal voor laten schieten en daar geen spijt van gekregen. De voorstelling is na Oerol nog te zien op het Straatfestival Vlissingen, het Over het IJ Festival en bij Theater op de Markt in Hasselt (B). Kijk hier voor de exacte speellijst. Odd Enjinears - website Concept, Beeld & Spel Geert Jonkers (artistieke leiding), Josephine Broekhuizen, Tristan Kruithof Regie en Spel Claire Fleury




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.