Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

2 Juni 2006

Chopin?


Door Marieke van Soest met foto's van Stephan van Hesteren
Bellevue Amsterdam, 30 Mei 2006 (extra voorstelling)


Verrassend. De zitplaatsen in Bellevue lopen door tot aan het podium. Wie de zaal inloopt, staat op het podium. De hoofdrolspelers staan er wat te praten. Met een knikje begroeten ze de nieuwkomers. Het geeft direct een gevoel van nabijheid, persoonlijke betrokkenheid.
Als alle bezoekers zitten, dimmen de zaallichten dimmen wat, maar het publiek blijft zichtbaar. Yvonne van den Hurk neemt het publiek mee naar de nacht dat Chopin overleed. ‘Stel je voor&hellip’ Ze beschrijft George Sand, hoe men haar bekijkt en met haar omgaat. Ze vertelt over Chopin, een muzikaal genie. Alexander Drozdov begint te spelen. Prachtig!
George Sand vertelt verder. Over de gebeurtenissen na zijn overlijden. Haar bezoek aan zijn huis. De deur wordt dicht gesmeten, ze kan geen afscheid nemen: ze is niet welkom. Vas-t-en!
Muziek. Van den Hurk onderbreekt. ‘Laten we bij het begin beginnen’. 1839. Een soirée in Parijs. Het jonge Poolse talent Chopin treedt er op. Zijn muziek is nieuw, anders. Iedereen is er, ook George Sand. Vanaf de eerste tonen is ze betoverd door zijn muziek. We luisteren mee, door haar oren. Ze wil dit talent koesteren, ontwikkelen, zichzelf laten inspireren.
Het verhaal gaat door. Van den Hurk wisselend als verteller, George Sand of Chopin. Tussendoor vertolkt Drozdov de prachtige muziek van Chopin.
De ontmoeting, de tijd in Mallorca “ een ‘zelfgekozen hel’. Een periode vol regen en ellende met de ‘pauvre invalide “ zoals mijn kinderen hem zijn gaan noemen. Het verblijf is een aanslag op beider gezondheid. Sand schreef een boek over deze periode: Een winter in Mallorca, met tekeningen van haar zoon. Een exemplaar van het boek gaat de zaal door.



De jaren erna, op haar buitenverblijf, draait alles om ‘Chip-Chip’. De inrichting van het huis, het personeel, de kinderen en zijzelf: iedereen moet zich schikken naar de grillen van het genie. Ze leest hem haar verhalen voor, ‘omdat hij zegt dat het hem inspireert’. Zelf ziet ze, dat zijn talent vele malen groter is. Binnen de relatie komt Chopin in de rol van ‘een Pools moederkindje’. Sand wordt onrustig, ze vindt geen uitdagingen. Hij is niet geïnteresseerd in politiek, terwijl het haar drijfveer is. Maar ze leeft op de muziek. ‘Hij kan werelden toveren met een paar nootjes’.
Chopin wordt jaloers op de verstandhouding met haar zoon en dwingt haar te kiezen. Ze weigert deze keuze te maken. Nog eenmaal speelt hij haar lievelingsstuk, een nocturne. Dan vertrekt hij. Ze heeft hem nooit meer gezien. Brieven komen ongeopend retour. De bladmuziek van de nocturne vindt ze in zijn werkkamer. Veel van zijn muziek heeft hij aan iemand opgedragen, nooit aan haar. Dit stuk is blanco, er staat slechts: Dédié &hellip.
Het is haar erfenis, ze vult het aan: Dédié George Sand.

Een prachtige avond, een prachtige manier om kennis te maken met deze muziek. Meegenomen in het verhaal, sta je helemaal open voor de muziek. De muziek komt binnen, vult je lichaam, neemt je mee. Prachtige beelden kunnen ontstaan, soms andere dan door Sand beleefd “ maar dat hoort bij muziek. De zaal was onder de indruk. Een ingetogen, maar minutenlang aanhoudend applaus, was hun dank voor deze bijzondere voorstelling.

De voorstellingen over Chopin zijn beëindigd. Voor 2006-2007 staat een voorstelling over Bach gepland, daarna volgen voorstellingen over Beethoven en Tschaikovsky. Informatie hierover vindt u hier.

Bezetting:
Yvonne van den Hurk - idee, tekst en spel
Alexander Drozdov - piano


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.